Teeks ka siia teemasse õrna update, et mis vahepeal toimunud on...
(23.01.13)
Panime pead kokku ja see karpasüsteem mis eelnevalt näha on, see rändab siiski kas kellegile teisele harjutamiseks või siis paneme kõrvale niisama.. Tulemas on sissepritse, aga ei mingeid megasquirte, vemse või muud säärast mis maksaks kaks korda rohkem kui see auto.
Mõte tuli parajast sähvatusest ja uurimisest/lugemisest kuidas ühed parajalt nutikad võrumaa kutid aretasid sigulli 1.3 mootori peale Audi R5 K-Jetronic pritse. Peale mitmekordset teema silmitsemist ja mõtlemist ja BOSCH originaalmanuaali lugemist oli suht otsus tehtud... Läheb ka meile süsteem peale. Ei teki probleemi lahja/rikka seguga kui tegeleda seadistamisega õigesti. K-Jetronic või KE-Jetronic on olemuselt mehaanilised pritsed, millel lastakse igasse pihustisse sisuliselt sama kogus kütet. Mida rohkem kollektori (meie puhul turbo) vaakumit tekitab, seda rohkem kütust, mida rohkem kütust ja õhku, seda rohkem matsu. Küsimus - Miks Jetronic? Odav... Mõnekümne euro eest on võimalik soetada terve K-jet-i pritsesüsteem alates peast, lõpetades pumbaga. Häälestamine pole ka tuumafüüsika kui konsulteerida inimestega kes seda juba aastaid teinud on ja see annab järjest ja järjest rohkem kogemust juurde tegelemaks igasuguste erinevate kütusesüsteemidega.
Karpaga sai veel viimane katse tehtud... Võtsin ühe karpa täiesti lahti, liimisin kinni kõik üleliigsed vaakumotsad, vaakumi pealt töötava teise kambri avamise, vaakumiga õhuklapi tagasi tõmbamise ja mõned reguleerimiseks mõeldud asjad, aga omast arust sai päris tihe. Teise lõõri avamine sai esimesega kokku viidud ja nö mehaaniliseks tehtud. Peale keerates sai vahepeal jamatud nõelklapiga, aga käima ta saime ja nii kui teine lõõr lahti tuli, lõi tulelondi esimesel külmal proovimisel karpast välja ja teisel katsel juba jäi käima. Kuigi aga ikkagi ilma teise lõõrita. Lahendus oleks olnud panna suurem kütusedüüs teise kamrbisse ja väiksem õhudüüs (neid aga DAAZ karpale hästi ei leia) Igatahes peale mõningat käimist sai ikkagi ära otsustatud et rändab asi maha.
Pritse saab hetkel pärit olema Mercedes W201 230E pealt, millel on KE-Jetronic... Tean, et see asi vajab sisuliselt heaks käimiseks elektroonikat. Pole ka see probleem külge aretada (va süüde mis mersu omaga absoluutselt ei klapi), aga peaks asi tööle hakkama ka täiesti suvaliselt ilma elektroonikata. KE-l on lambda anduriga kontroll niiöelda, lambda keerab pritse peas olevate kambrite alumist rõhku, mida pump toodab ja elektroonika teeb ka asja nii palju ökomaks et laskumisel gaas maas tõmbab kütuse eest ära, CO on paigas ja muud head ja paremat... Meile on tähtis mees, säde ja küte... Nüüd käib pritsepea paigaldus, läheb turbo ette paremasse nurka. Mersul on küll loll, et vaakum tuleb pritsepea alla, aga audil jälle teistpidi.. No saab siis alt oma vaakumi, vahet pole.
Tulemas on custom sisselaske kolle, ilmselt mustast metallist jälle, flantsidega on õrn probleem hetkel (pole tegijat ja materjali) ja sisselaske jaoks on veel vaja ilmatuma kogus torupõlvi mis on õhukese seinaga. Põlvi on paljalt seepärast vaja, et tulemas on ka intercooler. Pärit Jumper bussilt, 90cm pikk ja ligi 20cm lai, läheb asi esipõlle alla peitu. Gaasisiiber on samamoodi mersu oma, selle jaoks on vaja trossisüsteem välja aretada. Äkki läheb eelmise projekti gaasipedaal üldse külge, aga eks seda näitab aeg. Originaal hoovastik on nagu lambajalg. Tuleb otsida piisavad pihustitorud/voolikud, ühendada pump, keerata siit ja sealt (võibolla kui reguleerimiseks läheb siis viitsin kirjutada) ja asi peaks hakkama ilmet võtma.
Kere poolest on parem pool nädalake valmis olnud, valmis hakkab saama ka vasak pool. Teha on ainult rattakoopa kaar. Mõõtude poolest on mõlemad pooled samasugused ja esialgne pilt on päris hea. Originaal kaare langemise jätsime alles, kuna see oli lihtsalt nii mosselik. Nagu ka piltidelt näha siis mõlke on sellel autol ikka parasjagu, paljud pole meie tekitatud, aga mõningad siiski on. Üritan selle jaoks rohtu leida ja neid siluda. Kapotialune tuleb ilmselgelt uuesti värvida, KE jaoks sai sisse lõigatud nö tasku, sisselaske torustik tahab nagunii vedamist ja ruumipuuduse tõttu sai minema raiutud akukoht. Leiab see siis koha kas kastis või istme taga kus on ka piisavalt ruumi.
Tellitud on ka mikimaalt segukell, küll mitte WB, aga ühendame tavalambda taha, küll näitab kas läheb rikkaks või mitte. Saab ka voltmeetriga kui asja häälestada.
Sai mõeldud vahepeal välja ka lahendus süütesüsteemile. Ma ei ole kindel kas asi veel töötab, aga proovimise pärast võib. Võtsin VW golf-i turbo aktuaatori, mis WG-d sulgeb ja avab. Sellel on üks ots vaakumiga, teine rõhuga ja tõmbab samamoodi nagu ka originaal vaakumiga reguleerija. lammutasin ühe klapi laiali, võtsin mõned vajalikud jupid sealt, keevitasin aktuaatorile vaia, hoidiku ja panin originaal vaakumkopsiku asemele. Nüüd on süsteem töötmas umbes nii, et vaakumit hakkab saama see turbo eest, KE juurest ja rõhku ikkagi turbost, kui rõhk üles tuleb siis tõmmatakse ka süüde hilisemaks. Ma küll ei ole kindel kui palju, aga originaali jagu kindlasti, sest sellel on nö piiraja. Teoorias peaks asi töötama, eks näis, kas ka praktikas tööle hakkab.
Otsime seoses roostes esipõllega ka uut põlle, niiet kui on kellegil siis võib häält tõsta.. Võibolla viskame hoopis mingi lahendusega asja külge, aga jah, doonori jupid polnudki nii väärtuslikud kui arvasime.
Koopa ette sai jälle lõigatud tagant kasti otsast nö ilusad lõpetused, et asi näeks originaal välja. Need külge säristatud ja lihvitud, on asi täitsa ilus.

Ciroen Jumperi cooler, algselt prügikasti kraam, aga liimisime seda natukene ja ehk sai tihe, kui ei saanud siis keevitame kuidagi selle tühise augu ära.

Meh. karpa

Pritsepea

Sisselase küljest ära (ära võtsmiseks pidi sisuliselt veepumba maha võtma, masendav)

Veel kütusesüsteemi osasid

Ja üldine paigutus hetkel. Ootame pikisilmi kollektori materjali
(06.02.13)
Mikimaalt saabus ka segukell. Meie küll WB (wideband) lambdat osta ei jõua, aga tavalise lambdaga saab ka seda juhtida. Segukell on tegelikult voltmeetri eest, see mõõdab lambda andurist välja tulevat voolu. Lambdas indutseeritakse vastavalt õhu kogusele vool 0-~1V. WB ja SB (tavalambda) vahe on nende töövahemikus. Kui WB suudab voolu anda graafikuliselt tõusvas joones, siis tavalambda näitab ainult kahte olekut, rikas ja lahja. Keskmist kui sellist eksisteerib väga vähe, kuskil 0,6V juures. Igatahes, sellest piisab meile, et segu paika sättida ja et midagi ära ei põleks.
Sisselaske flantsid said ka tegemisse antud, need tulevad tartust, vesilõikusest turboclub kasutaja hents99 käest. Sisselase saab midagi sarnast olema nagu hannes24 masinal, aga keskmine flants on meil täisssuruses, ehk see katab ära ka originaal karburaatori jala soojenduse.
Segukell (välguga tehtud, muidu on täiesti must)

Pidin proovima kas ka asi töötab kui ise auto juures ei ole, selleks sai laenatud toiteblokki, katsetasin ka erinevaid pingeid, 12V oli vägagi ergas, isegi liiga, 9V talutav ja 7,5V andis hea punase valguse.
Pihustite torude/voolikute otsimisega nägin samamoodi hullu vaeva, lõpuks leidsin firma nimega Dunlop Hiflex, kes aitab hädast välja. Neil on pakkuda piisavalt väikese siseläbimõõduga teflonvoolikut, mis kannatab üle 300Bari. Kasutatakse muidu pidurisüsteemides. Igatahes on põhialged olemas, kust mida saab. Nüüd tuleb paigaldusele mõelda ja asi lõpuks paika saada.