AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Kirjuta oma mossest ja kommenteeri teiste omasid
Foorumi reeglid
Palume teha teema pealkiri alljärgnevalt:

Auto tootja, mudel, aasta, omaniku fooruminimi.
Näiteks: AZLK 2140 1978 mossekutt

Auto teema peab olema sisukas, ning soovitatav on lisada ka pildid autost! Ei ole huvitav lugeda teemat -> Mul on punane mosse. Äge auto on.

NB! AINULT MOSSED!!!
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Kaitsmepesad said paika. Vaja veel paar detaili tellida ja saan releekarbi samuti ära paigaldada.

Pilt

Pilt
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
Kasutaja avatar
väikevend
Postitusi: 195
Liitunud: 24 Juul 2011 21:07
Asukoht: Seal, kus tagi on nagis!

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas väikevend »

Tervist!

Kust on sellised kaitsmekarbid pärit? Ja mis moodi on kaitsmed sinna vahele valitud?
Soovin endal ka ümber teha.

Ette tänades
Riho
If you know how many brothers you have, there is not enough.
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Kaitsmekarbid on pärit Teval elektroonikast.
https://www.teval.ee/shop/product/01005 ... ack-108023

Taha lähevad tavalised pressitavad ST tüüpi klemmid.

Kaitsmed läksid vastavalt eestikeelsele hooldusvoldikule, mis vist koos "Sõiduautod" raamatuga kaasas oli omal ajal.
Pilt
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Võtsin eile ette käigukasti ja tagumise reduktori vahetuse. Kogu tegevus jäi aga katki kui kardaaniriste möödaminnes kontrollides avastasin eesmisest vaevumärgatava lõtku. Mõtlesin, et mul uus rist riiulis olemas ja vahetan igaks petteks ära. Hea oli, et lahti võtsin, sest sees oli vaatepilt üpris nukker. Üks risti laagritest oli täielikult roostepuru täis ja võlliosale juba ka sooned sisse söönud. Huvitav probleem tekkis ka uue risti paigaldamisega(Master Sport), kui tuli välja et stopperrõnga sooned on sellel ristil ca 2mm võrra väljaspool ja kaasas olevad rõngad on liiga jämedad. Käigukastipoolsesse U-osasse sain risti paika kuid kardaanipoolsesse mitte. Proovin leida sobiva paksusega rõngad ja ehk saab ka kokku.

Pilt

Pilt

Siis ehk jõuab ka teise kasti alla panna, kus käigud sees püsivad. Lisaks sellele on valmis pandud kõik vajalik, et käiguhoovastik kuulliigenditele ümber ehitada. Tuleb natuke keevitada ja lõigata.
Tagasillast tuleb veel välja võtta 4,55:1 reduktor ja asemele panen esialgu vist 4,22:1. Olemas on ka 3,9:1 tigu ja taldrik kuid selle paigaldamine reduktorikorpusesse nõuab veidi rohkem nokitsemist ja järgmine nädalavahetus tahaks ühe pikema sõidu juba teha.
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Kuulliigenditel hoovastiku sain valmis.
Käigukangi pool keevitasin ühe kulissi küljes hoova otsa M8 mutri, et liigend ühendada. Mujal sai liigendid polditud läbi olemasolevate pukside kasutades laiasid seibe.

Pilt

Pilt

Pikad lülitushoovad tegin 8.8 tugevusklassiga M8 keermelatist, mille sobivasse kujusse väänasin. Tulemusega olen väga rahul, pole nii täpset ja konkreetset käiguvahetust veel kogenud mosse puhul. Ilmselt saaks originaalhoovastiku ka sama heaks, kui täis puksiring ära vahetada ning kulunud hoobade otsad taastada pealekeevitamise ja mõõtu lihvimisega.
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Vaikselt on käima läinud uue mootori ehitus, kuna olemasolev tossab karterituulutusest nagu auruvedur.

Alumine ots:
Mootori ehitan eelmisel aastal soetatud kasutamata mosse ploki peale. Väntvõll tuleb 75mm ja kolvid-hülsid 85mm ehk töömahuks 1701cm3. Kepsudeks tulevad hiinas toodetud kerged sepiskepsud, mis originaalis hoopis Opelile mõeldud on. Väntvõll tuleb lihvida remontmõõtu ja ilmselt lasen ka ära tasakaalustada.

Pilt
Pilt
Võrreldes originaalkepsudega jääb pöörlevat massi ca 1,4kg vähemaks, nii et hooratta kallale pole vist vaja minnagi...

Plokikaas:
Ühelt üpris lägaselt doonormootorilt sai eraldatud plokikaas, mille puhtaks pesin. Nädalavahetusel alustasin ka portimisega, et ajada kokku kollektorid-tihendid-kanalid. Samuti silun ära klapipesade ja kanalite vahelised astmed ning muu tehasepraagi. Kuna nö esimene pääsuke, siis kanaleid päris ringi kujundama ei kipu. Klapi juhtpuksid koos sääretihenditega vahetan ära Alfa Romeo Twin Spark 8V omade vastu. Nukkvõll tuleb OKB Dvigatel "38" koodiga tänavasõidu nukkvõll, kuna selline on parasjagu riiulist võtta. Klapivedrud on väidetavalt miskised Fordi diisli omad, mille sain päranduseks koos autoga. Klapitaldrikud tulevad duralumiiniumist.

Pilt
Plokikaas esialgu

Pilt
Portimine


Väntvõll, kolvid, klapitaldrikud jpm soetasin Sterni käest, nii et kellel huvi vähe käredamate mootorite ja -komponentide vastu, siis tasub kindlasti tema käest uurida.
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Mootori kallal töö käib. Väntvõlli viisin lihvimisse ja 85mm hülsid sai ka lastud alt maha treida, et 412 plokki mahuks. Teistele teadmiseks et 412 plokis olevad hülsside pesad on 89mm läbimõõduga ja 3317-nel on see 92mm.

Pilt
Kuna hülsi välispind ei olnud sisepinnaga piisavalt konsentriline treiti otstesse tsentreerivad vahetükid, mis kerge istuga hülsi sisse läheks.

Pilt

Vaja on veel uute rõngaste lukupilud kontrollida ja vajadusel vastavasse mõõtu viilida. Samuti ootan kepsusaalede saabumist. Kuid lähiajal peaks saama alumise otsa kokku laduda ning siis tuleb välja arvutada, kui palju plokikaanest maha võtta, et saada surveastmeks umbes 10,0:1. Kuna nukkvõlli tõus on samuti suurem kui 412 standardnukkvõllil, siis tõenäoliselt pean tegama kolbide sisse ka klapisüvendid.
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Vaikselt toimetan. Vahepeal sõitsin ca 2 kuud mossega kui igapäevaautoga, kilomeetreid kogunes üksjagu. 412 mootor on seal aiste vahel aga üpris kehvaks jäänud: karterituulutusest tuleb ikka üksjagu tossu juba ning klapiajam on ka väga väsinud - nookuri ja klapi vahelised kausid ei taha enam omadel kohtadel püsida. Kepsusaaled jõudsid vahepeal kohale ja nüüd olen juba mootorit ka koostamas. Viimane asi mis ploki poole pealt vaja paika ajada, on väntvõlli pikilõtk. Vanade saaltega oli see päris suur(0,7mm). Uute saaltega sain 0,5mm peale aga seda ikka veidi palju. Liimin kihi-kaks paksu fooliumit alla ja käib küll. Loodetavasti lähinädalatel saab juba nii palju kokku et on midagi ka pildistada.
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
hard0
Postitusi: 358
Liitunud: 22 Mai 2010 21:29

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas hard0 »

Mootoriehitus on vaikselt edasi läinud. Kepsud ja kolvid on omavahel kokku saanud ja rõngaste lukupilud samuti üle kontrollitud. Nüüd vaja veel kätte võtta, et plokk ja detailid üle pesta ning mootori alumine ots kokku panna.

Pilt

Lisaks sellele olen eksperimenteerinud 3D-printeriga ja valmis said TPU(termoplastiline polüuretaan) puksid tagumiste vedrude jaoks. Materjal on oluliselt jäigem kui originaalne kumm. Eks ole näha, et kas ja kuidas kestavad. Mõtted liiguvad ka samast materjalist käigukastipadja printimise osas, kuna neid patju vähe liikvel on. Lisaks sellele ka muidugi sõda Ukrainas ja uute mosse varuosade impordi teadmata ajaks seiskumine.

Pilt
AZLK 426(427) 1973
AZLK 2140 "Rallye" 1977
Kasutaja avatar
sass
Postitusi: 913
Liitunud: 22 Veebr 2009 12:17
Asukoht: Tallinn/Kuressaare

Re: AZLK 2140 "Rallye", 1977, hard0

Postitus Postitas sass »

TPU printimise puhul anna kindlasti teada, kuidas tulemus on. Endal on vormid tehtud osade pukside valamise jaoks kahekomponentsest polüuretaanist. Proovida veel pole jõudnud, aga küll kunagi ka jõuab.

Kepsud on eritellimus või kataloogitoode?
Vasta